Ile cukru w cukrze?

Nigdy nie sądziłam, że “na starość” tak znacznie ograniczę cukier. Jasne, jak każda kobieta, mam TE dni, kiedy bez kawałka czekolady się nie obejdzie. Jednak na co dzień próbuję zastępować słodycze ich zamiennikami. Jakimi? O tym poniżej.

Wielka przemiana

Zawsze lubiłam słodycze (no bo kto z nas nie lubi?!), odbijało się to na mojej sylwetce (a na czyjej nie?!). Jednak po urodzeniu córek, coś się we mnie zmieniło. Wciąż zajadam stres, ale robię to raczej bananem, jabłkiem. Po czekoladę sięgam raz w miesiącu (tak w TE dni…). Dlaczego? Przecież ruszam się, spalam zbędne kalorie, po ciąży wróciłam do wagi sprzed niej. Otóż robię to ze względu na moje córeczki. Nie chcę, aby tak jak ja, usłyszały kiedyś, że mają za duży brzuch, czy były wyśmiewane. Tak – trauma z dzieciństwa rzuciła cień na moje wychowanie dzieci. Niektórzy uważają nas (mnie i męża) za dziwaków, którzy krzyczą kiedy nieznajoma babcia w parku częstuje je ciastkiem. One oczywiście, jak to dzieci, nie odmawiają. Jednak w domu, gdzie mamy nad tym kontrolę, staramy się, aby Zosia i Oliwka jadły nieco inaczej. A i ja kawę słodzę cukrem nierafinowanym (w moim przypadku trzcinowym, brązowym) oraz cukrem brzozowym (ksylitolem).

Czy inaczej znaczy lepiej?

Nie pomyśl, że totalnie nam odbiło. Nie. Dziadkowie dalej rozpieszczają wnuczki, bo przecież “od tego są”. Nie wiem też co się stanie, kiedy młode pójdą do przedszkola. Na urodzinach, swoich czy znajomych, jedzą rurki i biszkopty. Również planowane podanie czekolady po 3 roku życia nie wypaliło. Jednak dalej walczymy – staramy się, w domu. Cukier (ten w najprostszej swojej postaci) zamieniamy na coś innego, również słodkiego. Np. na urodziny Oliwki tort był zamówiony w lokalnej NIEcukierni – FitCake. Był bez cukru, a jego słodkość zaskoczyła wszystkich! A chyba każdy rodzic wie, że zbyt dużo cukru w diecie dziecka powoduje, że maluch jest pobudzony, a apetyt na słodycze rośnie – znam to z autopsji.

Do sedna

Odkryciem dla nas były daktyle! Zamawiamy je systematycznie w większych opakowaniach, bo jemy je w dużych ilościach. Dodajemy je do shaków, kaszy, kremów “czekoladowych” itp. Jeden z przepisów na superzdrowy i supersłodki krem znajdziecie tu – KLIK. Podobnie z bananami – każda owsianka czy jaglanka nie może się bez nich obejść. W ogóle banan to owoc doskonały. Nie jestem dietetykiem, nie będę prawić o jego budowie, składzie itp, ale jest idealny i koniec! Ma wiele zalet, np. super słodzi “zdrową nutellę” – przepis poniżej.  Kolejnym wielki objawieniem było mleko kokosowe. Użyłam go między innymi do tortu na 2 urodziny Zosi. Część stałą ubiłam i dodałam serek mascarpone – pychota! I bez cukru 🙂 Ostatnio również szalejemy z karobem (mączką chleba świętojańskiego) – sypiemy go do jaglanki, owsianki czy pankejków. Do słodzenia używamy również miodu, syropu z agawy i syropu klonowego – ten ostatnio to nasz ulubiony. Jak widzisz, staramy się eliminować przebrzydły syrop glukozowo-fruktozowy, bo na wskutek jego spożycia organizm zakwasza się  oraz szybko się od niego uzależniamy. Dowiedziałam się tego od Pani Marchewki, podczas warsztatów kulinarnych w naszej Akademii Młodego Sportowca :). Staramy się naszą wiedzę przekazać Młodym Sportowcom, aby już teraz wprowadzali zdrowe cukry do swojej diety (a raczej ich rodzice).

Co ugotować – mała ściągawka

Naszymi ulubionymi “słodyczami” są:

nutella:

  • wersja nr 1 banan + awokado + + daktyl + karob
  • wersja nr 2 daktyle + płatki jaglane + mix orzechów (włoskie, migdały, nerkowce) + karob

placki:

  • twarogowe: jajko + mąka (ostatnio kokosowa) + twaróg + banan
  • bananowe: jajko + banan + płatki jaglane

jaglanka

kasza jaglana, owoce (banan, gruszka, żurawina suszona, daktyle), syrop klonowy

owsianka

płatki owsiane, banan, truskawki, mleko (np. sojowe), mix orzechowy

ryż

ryż z jabłkiem i cynamonem, rodzynki, ewentualnie wanilia

pankejki

kasza manna (zalana mlekiem na 20 minut), jajko (białko ubite na pianę), banan, syrop klonowy

Lista będzie uzupełniana 🙂 Mam w planach brownie z fasoli – dam znać jak smakuje 🙂

 

Teraz na naszym stole królują truskawki i borówki – owoce sezonowe, które niebawem znikną z bazarku.

A Ty jakie słodkie potrawy lubisz najbardziej? Jak zastępujesz biały cukier? Czekam na wpisy oraz przykłady ulubionych, słodkich potraw 🙂

Zapraszam Cię również do grup na Facebook’u, gdzie znajdziesz mnóstwo przykładów posiłków dla malucha (np.: BLW na luzie  czy BLW przepisy).