Zrozum wszechświat, pokochaj go, a potem ucz innych.

“Wszystkie istoty, zanim staną się dość silne by walczyć, są słabe.” Autorką tych słów jest Maria Montessori – żyjąca na przełomie wieku XIX i XX Włoszka, która życie poświęciła dzieciom i pedagogice.

Maria w 1929 roku stworzyła Międzynarodowe Stowarzyszenie Montessori, którego zadaniem jest promowanie zasad i metod pedagogicznych, które sformułowała, aby umożliwić pełny rozwój młodego dziecka. Według Marii każde dziecko jest wyjątkowe. Ma swoją osobowość, rytm, specyficzne cechy.

Podstawy pedagogiki Montessori

“Obserwujcie, nie osądzajcie” – po wielu latach pracy nad dziećmi z chorobami psychicznymi, Maria stworzyła kanon zasad wychowawczych. Według niej dzieci przechodzą okresy wrażliwości – etapy życia, w których młodzi ludzie są totalnie skupieni na określonym elemencie. Dlatego tak ważne jest aby rodzic, opiekun, wychowawca obserwował malucha, a gdy zauważy kolejny etap rozwoju – dostosował odpowiednie środowisko do rozwoju.

Owe otoczenie powinno być:

  • bezpieczne i dające poczucie bezpieczeństwa,
  • spokojne, bogate w możliwości odkrywania,
  • dostosowane do potrzeb dziecka w każdym okresie,
  • sprzyjające zaprowadzaniu porządku,
  • gwarantujące dziecku swobodę działania.

Naszym zadaniem jest danie dziecku możliwości swobodnego działania. Pokazanie, wyjaśnienie i asekuracja.

Zapewne niektórzy z was, po części, kierują się nią intuicyjnie. Tak też było w naszym przypadku. Teraz, gdy w ręce wpadła mi książka autorstwa Delphine Gilles Cotte pt.:” Metoda Montessori w domu” – mogę świadomie ją wykorzystywać. To z niej pochodzą fragmenty użyte w tekście powyżej.

Tym wpisem rozpoczynam serię wpisów dotyczących zajęć z dziećmi (w domu i nie tylko). Więcej o tym znajdziesz tu – Dla rodzica.