“Wszystkie istoty, zanim staną się dość silne by walczyć, są słabe.” Autorką tych słów jest Maria Montessori – żyjąca na przełomie wieku XIX i XX Włoszka, która życie poświęciła dzieciom i pedagogice.
Maria w 1929 roku stworzyła Międzynarodowe Stowarzyszenie Montessori, którego zadaniem jest promowanie zasad i metod pedagogicznych, które sformułowała, aby umożliwić pełny rozwój młodego dziecka. Według Marii każde dziecko jest wyjątkowe. Ma swoją osobowość, rytm, specyficzne cechy.
Podstawy pedagogiki Montessori
“Obserwujcie, nie osądzajcie” – po wielu latach pracy nad dziećmi z chorobami psychicznymi, Maria stworzyła kanon zasad wychowawczych. Według niej dzieci przechodzą okresy wrażliwości – etapy życia, w których młodzi ludzie są totalnie skupieni na określonym elemencie. Dlatego tak ważne jest aby rodzic, opiekun, wychowawca obserwował malucha, a gdy zauważy kolejny etap rozwoju – dostosował odpowiednie środowisko do rozwoju.
Owe otoczenie powinno być:
- bezpieczne i dające poczucie bezpieczeństwa,
- spokojne, bogate w możliwości odkrywania,
- dostosowane do potrzeb dziecka w każdym okresie,
- sprzyjające zaprowadzaniu porządku,
- gwarantujące dziecku swobodę działania.
Naszym zadaniem jest danie dziecku możliwości swobodnego działania. Pokazanie, wyjaśnienie i asekuracja.
Zapewne niektórzy z was, po części, kierują się nią intuicyjnie. Tak też było w naszym przypadku. Teraz, gdy w ręce wpadła mi książka autorstwa Delphine Gilles Cotte pt.:” Metoda Montessori w domu” – mogę świadomie ją wykorzystywać. To z niej pochodzą fragmenty użyte w tekście powyżej.
Tym wpisem rozpoczynam serię wpisów dotyczących zajęć z dziećmi (w domu i nie tylko). Więcej o tym znajdziesz tu – Dla rodzica.
1 thought on “Zrozum wszechświat, pokochaj go, a potem ucz innych.”