Coś dla każdego

Odkryj swój sposób na długowieczność!

Wakacje to idealny czas na nadrabianie czekających lektur. Słuchając Instrukcji obsługi człowieka Grażyny Dobroń, dotarłam  do książki Dan’a Buettner’a “Niebieskie Strefy – 9 lekcji długowieczności od ludzi żyjących dłużej”. Od razu zamówiłam tą książkę – kto nie chciałby żyć dłużej? Tym bardziej, że jedną z lokalizacji, gdzie kobiety żyją najdłużej, jest japońska wyspa Okinawa.

Autor – człowiek orkiestra

Dan Buettner to amerykański podróżnik, autor wielu bestsellerów, reżyser filmów dokumentalnych, który w 2005 r. na łamach magazynu National Geographic przedstawił listę pięciu miejsc na świecie gdzie żyje się najdłużej. Co ciekawe, jego przemowa na Światowym Forum Ekonimocznym w 2018 roku w Davos została ogłoszona jedną z najlepszych, a była właśnie o długowieczności i szczęśliwym życiu. Stworzył program Blue Zones, który ma za zadanie zmianę nawyków, diety, podejścia do życia Amerykanów. Dodatkowo 3 razy pobił rekord Guinness’a w jeździe długodystansowej na rowerze.

Niebieskie Strefy

Dan skupił się na pięciu miejscach na świecie, które odwiedził w przeciągu 7 lat podróży. Spotykał tam niezwykłych ludzi, przeprowadzał z nimi wywiady, potwierdzał ich wiek (czasami miał z tym duży problem), nawiązywał kontakty z miejscowymi lekarzami i metodycznie badał styl życia, nawyki, praktyki i typowe zajęcia stulatków. Jak sam pisze:

Wyruszyliśmy z misją odnalezienia źródła młodości, ale okazało się, że źródełko wcale nie bije z ziemi, tylko płynie ku nam poprzez czas, przez stulecia prób i błędów.

Miejsca, które opisał w książce to Blue Zones:

1. Okinawa (Japonia)
2. Sardynia (Włochy)
3. Ikaria (Grecja)
4. Nicoya (Kostaryka)
5. Loma Linda (USA)

W tym tekście skupię się jedynie na japońskiej wyspie, a po resztę niebieskich stref zapraszam do lektury!

Okinawa – japońskie Hawaje

Wyspa archipelagu Riukiu pomiędzy północnym Pacyfikiem a Morzem Wschodniochińskim, półtora tysiąca kilometrów od Tokio, zamieszkuje ją 1,3 mln mieszkańców. Mogą się oni poszczycić najdłuższą w świecie średnią długością życia – mężczyźni żyją na Okinawie 78 lat, a kobiety dożywiają (średnio) aż 86 lat! Okinawczycy rzadziej niż Amerykanie zapadają na choroby układu krążenia czy raka. Ileż pieniędzy można by było zaoszczędzić, gdyby wszyscy brali wzór z życia japońskich stulatków? Co ważne, nie skupiają się tam na leczeniu, lecz na unikaniu chorób – zupełnie inaczej niż na Zachodzie. W moim domu duży nacisk kładziemy na profilaktykę, tym bardziej kiedy 2 córeczki chodzą do przedszkola, skąd często przynoszą różne choróbska. Wróćmy do Japonii – przedstawiam Wam Kamadę Nakazato.

hara hachi bu

Wyobraź sobie studwuletnią Japonkę w kimonie, o siwych uczesanych do tyłu włosach i wydatnych kościach policzkowych. Jej trzypokojowy domek otoczony jest niskim murkiem o strukturze koralowca, a dach domu jest stromy i spadzisty (chroni przed tajfunami). Drzwi to parawan z papieru ryżowego, wnętrze domu jest bardzo skromne. Sypialnia składa się jedynie z cienkiego futonu (materaca) ułożonego na tatami. W jednym z pokoi w kącie, na konstrukcji przypominającej ołtarz, stoi urna, obok niej sosnowe konary, stare zdjęcia rodzinne i kalendarz księżycowy. Jej życie nie było usłane różami, od najmłodszych lat musiała ciężko pracować na polu, aby mieć co jeść. Po zawarciu związku małżeńskiego, jej mąż często opuszczał dom, a ona z 6 dzieci, wyplatała słomkowe kapelusze. Obecnie pełni funkcję noro – kapłanki, która komunikuje się z bogami i przodkami. Jest to jej najważniejsze zadanie – wierzy, że od tego zależy zdrowie w jej wiosce.

Plan dnia

Pani Nakazato wstaje około 6 rano, parzy dzbanek herbaty jaśminowej i je zupę miso z warzywami. Potem w świętym zagajniku modli się za zdrowie i dziękuje bogom. Nastepnie idzie do ogrodu za domem, żeby zebrać zioła i warzywa na obiad. Podstawą jej diety jest to co sama wyhoduje: rzodkiew daikon, gorzki melon, czosnek, papryka, pomidory, kurkuma. Jedzenie nie jest przetworzone, co pozytywnie wpływa na florę jelitową i odporność oraz zawiera dużo antyoksydantów i innych fitozwiązków. Co bardzo ważne, przed każdym posiłkiem wypowiada się magiczne słowa: “hara hachi bu” – co oznacza:

Jedz, aż będziesz pełny w 80%.

Na pytanie o sekret długowieczności odpowiada: “Trzeba jeść warzywa, myśleć pozytywnie, być miłym dla ludzi i uśmiechać się.” 

Ikigai i moai

Według naukowców bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na długowieczność jest cel życia – ikigai. Kamada jest noro – kapłanką dbającą o swoją wioskę. Dodatkowo ma swoje moai – sieć wsparcia społecznego, czyli grupę starych, wiernych przyjaciółek, które spotykają się codziennie około godziny 16:00 u Kamady w domu. Razem się śmieją, płaczą, odreagowują stres, pomagają sobie wzajemnie. Każda wie, że może liczyć na inne przyjaciółki, na pomoc materialną czy słowną.

Power 9 – 9 kroków do dłuższego życia

Na podstawie życia Kamady i wielu, wielu innych stulatków, Dan wyróżnił 9 lekcji, które mogą pomóc ludziom przedłużyć swoje życie. Jedne z nich są oczywiste, inne mniej, jednak według naukowców Power 9 to vademecum długowieczności:

  1. Zadbaj o naturalny ruch (Kamada uprawiała ogródek, chodziła do zagajnika modlić się, nie miała w domu krzeseł, więc wciąż siadała i wstała z tatami)
  2. Hara hachi bu – nie przejadaj się, ogranicz kalorie
  3. Unikaj mięsa i przetworzonego jedzenia, a skup się na roślinach
  4. Pij czerwone wino – z umiarem (A to jedna z moich ulubionych rad, która została stworzona na podstawie wywiadu na Sardynii – sięgnij do książki po szczegóły!)
  5. Miej cel życia (ikigai)
  6. Pozbądź się stresu (np. podczas spotkań z moai czy też w trakcie uprawiania sportu, ogródka itp)
  7. Duchowa więź (wg. naukowców wiara w cokolwiek wydłuża życie!)
  8. Niech rodzina będzie dla Ciebie priorytetem (Kamada otoczona była nie tylko przyjaciółmi ale też córkami, wnukami i prawnukami)
  9. Więź społeczna – otaczaj się ludźmi takimi jak Ty!

Na koniec kilka słów statystyk (źródło PAP):

Mam na koniec pozytywą statystykę: Polacy żyją dłużej. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego za 2016 rok wynika, że mężczyźni w Polsce żyli przeciętnie 73,9 lat, natomiast kobiety 81,9 lat. W porównaniu z 1990 roku żyjemy dłużej odpowiednio o 7,7 i 6,7 lat. Jeżeli chodzi o Europę, według danych Eurostatu (dane dot. 2015 r.) najdłużej żyją mężczyźni w Islandii, Liechtensteinie i Szwajcarii – ok. 81 lat, najkrócej w Rosji – 64,7 lata. Wśród kobiet za długowieczne można uznać Hiszpanki i Francuzki. Przeciętne trwanie ich życia wynosi około 86 lat. Najkrócej w Europie żyją Mołdawianki, Rosjanki i Ukrainki – nie osiągają wieku 77 lat.

Najdłużej żyjącą Polką jest pani Tekla Juniewicz, która urodziła się w 1906 roku. Też chciałabym dożyć takich lat, a Ty? Mam nadzieję, że mój tekst Ci w tym pomoże!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *